Thursday, 1 August 2013

mendustai Allah

bila ada seseorang mintak sebotol jus blueberry dari seseorang yang lain..dah tu orang tu dah bgi..yang mintak tu menoalnya pulak...maka jenis apakah orang yang spesies cenggini???

dan seterusnya dia terus menerus meminta jus tersebut dengan orang yang sama..tapi setiap kali diberi jus tersebut..dia tetap menolaknya lagi dan lagi dan lagi..bolehkah aku nak kata yang meminta itu sedang mempermainkan si pemberi tersebut???dan apakah perasaan si pemberi tersebut???

sehari hari..hidup selaku seorang muslim..maka bersolat itu menjadi satu kewajipan bukan???tujuh belas rakaan sehari semalam jika dicampurkan kesemuanya..bermakna..tujuh belas kali la kita akan membaca surah alfatihah yang merupakan salah satu rukun sembahyang..kalo tak baca mana nak sah semayang kita..tu tak kira yang mana rajin solat sunat lagi tu..kalo tak bertambah tambah lagi la jawabnya..


maka setiap kali alfatihah dibaca..berulang ulang jugaklah doa doa dan permintaan kepada ALLAH diulang ulang..ketikaman kita membaca..
“Kepada-Mu kami menyembah, dan kepada-Mu kami meminta pertolongan. “(Al-Fatihah: 5).

Tunjukkanlah kami ke Jalan yang lurus. “(Al-Fatihah:6).

akan tetapi realiti berbicara lain bukan..kita meminta dan menyatakan dalam setiap rakaan solat yang kita kerjakan..namun apa tindakan kita..apa usaha kita..bila kita dikurniakan ALLAH akan sesuatu yang kita pinta..adakah kita dapat menerimanya dengan hati yang terbuka..adakah kita kembali mengucapkan lafaz kesyukuran pada yang esa..atau..adakah kita..bermain tarik tali dengan doa yang kita panjatkan kehadrat ALLAH yang maha kuasa..sesungguhnya..jutaan umat islam didunia sedang berdusta dihadapan ALLAH..meminta namun dalam masa yang sama menolaknya..ALLAHU RABBI..
"Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan kurniakanlah kepada kami limpah rahmat dari sisiMu; sesungguhnya Engkau jualah Tuhan Yang melimpah-limpah pemberianNya.dan Engkau lah jua tuhan yang memegang hati hati kami  

No comments:

Post a Comment