Monday 6 May 2013

cermin lah diri engko dulu


tatkala aku tengok cermin..
aku nampak sebatang tubuh yang sangat lama dah aku kenal..
dah 25 tahon dah aku hidop bersama jasad ini..
namun hakikatnya ..aku belom kenal bayangan dalam cermin tersebut..

bile aku tengok wajah kiut aku..hati aku berkata.. Apakah wajah ini yang kelak akan bercahaya bersinar indah di surga sana ?
Ataukah wajah ini yang kelak akan hangus legam di neraka Jahannam

aku tengok mata aku..bengong hati aku bertanya..
Mata inikah yang akan mengusha dengan penuh nikmat dah kelazatan kelak..
Menatap Allah , menatap Rasulullah , menatap kekasih-kekasih Allah kelak ?
Ataukah mata ini yang terbeliak , melotot , menganga , terburai menatap
Neraka Jahannam………..
Akankah mata penuh maksiat ini akan menyelamatkan diri aku ?
Wahai mata , apa gerangan yang kau tatap selama ini ?

mulut aku merah merekah..cantik dipandangan masyarakat..aku bertanya..
apakah mulut ini yang kelak akan mendesah penuh
kerinduan .. Mengucap laa ilaaha ilallah saat malaikat maut datang
menjemput ?
Ataukah menjadi mulut menganga dengan lidah menjulur ,menjerit pilu sehingga mengerunkan setiap pendengarnye..
Ataukah mulut ini menjadi pemakan buah zaqum jahannam ..yang getir
penghangus , penghancur setiap usus.
Apakah gerangan yang engko ucapkan wahai mulut yang malang ?
Berapa banyak dusta yang engko ucapkan ?

dah berapa banyak dah hati hati manusia yang remuk hancor dek  kata kata durjana yang terkeluar dari mulut aku???
Berapa banyak kata-kata manis semanis madu yang palsu yang engkau ucapkan untuk menipu ?
Betapa jarang engkau jujur.
Betapa jarangnya engkau syahdu memohon agar Tuhan mengampunimu.
wahai mulut bagi si empunya jasad ini...

aku tatap body mantap aku..aku tenung diri aku..aku bermonolog..
sepertimanakah gerangan hati yang berada di dalam tubuh ini..
apakah isi hati aku sebagus kata kata aku???
ataupon sekotor daki daki yang melekat dtubuh aku??
apakah hati aku segagah otot ketol ketol luaran aku??
atau selemah daun daun yang sudah kering rapuh???
apakah hati aku seindah penampilan zahiriah aku???ataupon sebusuk busuk kotoran  dari aku..

Betapa beda ..betapa beza …apa yang terzahir di cermin dengan apa yang tersembunyi..
Betapa beda apa yang tampak di cermin dan apa yang tersembunyi..
aku telah tertipu..tertipu oleh topeng..Betapa pujian yang terhambur hanyalah memuji topeng
Betapa yang indah ternyata hanyalah topeng..
Sedangkan aku … hanyalah selonggok sampah busuk yang terbungkus.. aku tertipu..

malu ku padamu YA ALLAH...selamatkan hambamu yang hina ini YA ALLAH..saat ia makin jauh darimu..sedarkanlah ia...ALLAH....






No comments:

Post a Comment