Monday 6 May 2013

PANAS HATI : designer kerje kelas bawahan



semalam aku memandu kereta BMW siri ke-5 berwarna putih kepunyaan aku ke pasar mini. tujuan? berjalan jalan menghabiskan masa. Untuk pengetahuan you all, aku membawa bersama sepupu sepupu aku yang comel. Ceh! agak agak la nak buat intro. 

salah seorangnyer seorang budak tecik yang sangat banyak soalnya yang bername nia. sedang asyik aku melayan lagu anuar zain di radio, tiba tiba,suara si kecil nia memecah kesunyian.

"kak jah, nia nak tanya kak jah sikit boleh kan?? soalan nia memecah kesunyian siang

"boleh nia, tanye la nia, banyak banyak pon boleh" jawab aku dengan konon konon gentlewomannya

"kak jah2, kak jah kejer ape ye?"

"kak jah keje designer la nia comel" jawab aku dengan gah nye

"haaa, dejain dejain ape kak jah?" soal nia lagi dengan muke berkerot kerot.

"de-zai-ner" jawab aku bersungguh sungguh dengan niat murni mengajar sepupu kesayangan aku

"o0oo0o0, dejaiyer tu buat ape yer kak jah?" soal beliau lagi yang tak pernah pernah benti menyoal

"dem, byk soal pulak minah ni, nasib baik comel, kalau tak aku dah humban kat lua" getus hati aku

"de-zai-ner la nia, bukan dejaiyer" aku membetolkan beliau

"haa, yang tu la nia sebut tadi, die buat ape kak jah?

"buat buat rumah, bangunan bangunan ni sume designer buat la nia, " jawab aku secara sempoi.

"yeker kak jah?maknenyer kak jah ni orang tak pandai la ea kak jah?" soal nia lagi dengan lancang dan lajunyer

"eh?pesal pulak kak jah tak pandai nia?" soal aku semula kehairanan dengan soalan panas beliau

" sebab ayah nia ckp, nia kene blaja betol betol, kalau tak blaja betol betol,ayah cakap nati nia macam orang orang indon ngan bangla yang tak pandai tu, keje buata buat rumah ngan bangunan tu, keje panas panas.
haaaa, macam tuu, yang kat atas atas bumbung tinggi tinggi tu" sambil menunjuk kepada beberape orang buruh indon yang sedang membina sebuah bangunan








"dorg tu dejai-yer macam kak jah la yer??" soal beliau lagi muke innocent tak reti reti nak sebot designer.
"dem, nasib bek engko comel, kalau tak aku da humban ke laut" ati aku berkata.


p/s : nah, gambar sepupu aku tu.mane la sampai ati nak humban :




motif cerite : err, takde motif, sekadar nak bercerite. dan nak menunjukkan betape kerjaya designer adelah kerjaya yang tidak popular. kesian designer.., padahal, kata punjangga pernah mengatakan,

"without designer, the world is nothing"

No comments:

Post a Comment