Saturday 4 May 2013

U.F.O

Memang susah nak luahkan apa yang terpendam kat lubuk hati.
Sama jugak aku dengan mak ayah aku.
Tak pernah nak bercerita secara terus terang.
Namun, kali ini, aku merasakan mereka yang paling dekat dengan aku.
Mendengar.
Memahami. dan
Menasihati.

***********

" Ma...ma tengok anak ma yang ni..agak agak dah boleh ke kawen? " tanya aku sedikit takut takut.

Yerlah..sebelum ini, kedua dua ibu bapa aku lebih mengutamakan tentang pelajaran. Nak bercakap bab lelaki dan perempuan. Memang minta maaf..pasti boleh tengok mata dorang yang bersinar sinar seperti harimau.

" Ma tengok kamu dah boleh dah nak kawen..dah kerja dua tahun dah..stabil dah..cuma satu je..ma tak berapa nak lepas lagi.."

Aik..memang ajaib betol..tak pernah mak aku bagi jawapan sebegini rupa...kebiasaannya..pasti jawapan..amboi..dah gatal sangat ka?? diri sendiri tak terurus..ada hati nak urus suami..

" Apa yang tak lepas lagi ma?" aku bertanya. Kali ini takdenye nak takut takut dan segan segan lagi.

" Engko punya perangai tu..kasar bebenor..engko cakap dengan lelaki tak pernah nak berlembut lembut. dengan adik adik..engko cekik sana..cekik sini..kawen nati..ma takut hancur lunyai laki engko nati..."

" La ma nih...gurau kasar tu gurau gurau manja la..heeeee.."

Serius, aku ingatkan mak aku nak kasi tau aku ni tak pandai  memasak ke,.membasuh ke..mengemas ke..pasal kerja kerja perempuan la..

" Serius, Ma tak kisah siapa siapa pun pilihan engko..yang penting laki engko tu jaga agama..bertanggungjawab..yang paling penting dan wajib sekali..faham engko.. sebab engko tu perangai pelik..pelik sangat..ma pun tak berapa nak faham dengan engko!"


















No comments:

Post a Comment