Monday 22 April 2013

Doa di penghujung surah.

" Doa apa yang paling selalu kamu bacakan? " aku bertanya pada salah seorang gadis yang membuatkan aku cemburu padanya.

" Aku selalu membaca doa pasrah, iaitu surah at-taubah, ayat terakhir dan surah al-baqarah, ayat terakhir. Aku menangis ketika solat tahajud."

Aku mencapai kitab suci Al-Quran dan mencari cari ayat yang dimaksudkan.

"..cukuplah Allah bagiku, tidak ada Tuhan selain Dia. Hanya kepadanya aku bertawakal dan Dia adalah Tuhan yang memiliki 'Arasy (singgahsana) yang agung."
-Surah at-Taubah, 129-

ketika hati berat dan tidak tahu pada siapa harus mengadu, beruntunglah orang yang memiliki Tuhan. Yang percaya ada Dia yang maha kuat dan yang maha perkasa, satu satunya tempat bersandar.

aku mencari ayat yang seterusnya. Surah al-Baqarah juga ayat yang terakhir.

" Allah tidak membebani seorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Dia mendapat pehala kebaikan yang diusahakannya dan dia jugak menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa dengan berkata), wahai Tuhan kami!, Janganlah Engkau mengirakan kami salah sekiranya kami lupa ataupun kami tersalah. Wahai Tuhan Kami, janganlah Engkau bebankan kami bebanan yang berat sebagaimana yang Engkau bebankan kepada orang orang yang terdahulu dari kami. Wahai Tuhan kami, janganlah engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tidak terdaya memikulnya dan maafkanlah kesalahan kami, serta ampunkan dosa kami dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami, oleh itu, tolonglah kami mencapai kemenangan pada kaum kaum yang kafir.




No comments:

Post a Comment