Wednesday 17 July 2013

apa kehal mandi acap kali di bulan ramadhan




"osetad..panas pelik bebeno dah due tige hari ini ya ostad..kalo tak kuat iman..maunye aku menyelam sambil terrteguk seteguk dua air...nak mandi sekerap mungkin aku dengor orang kata makruh..kang berkurusan pulak pahala dan ganjaran pose aku..tak gitu pak ostad"

"homboih2 engko..ni baghu je panas donia..kalo ko menyelam sambil meneguk seteguk dua air..maunye ko merasa air panas api neraka..baghu le padan ngan muka..ni2..sapa pulak kata mandi acap kali bolan ramadhan ni makroh"

"aku dengor ramai orang dok habaq camtu..mane le aku tau"

"hang ni pon..kalo dengar orang habaq pon..hang kena cek dulu..dari mana datangnya hujah deorang..dalil apa yang deorang pakai jangan maen dengar je..sama jugak dengan hadis fadhilat tarawih..hang jangan maen taram je"


dalam hadis sahih yang diriwayatkan oleh Imam Malik di dalam al-Mawata’, Ahmad dan Abu Daud di dalam sunannya, Abu Bakar bin Abd al-Rahman meriwayatkan: 

“Telah berkata sahabat yang menceritakan kepadaku: “Aku melihat Rasulullah s.a.w. di al-`Arj (nama tempat) mencurahkan air ke atas kepala Baginda ketika Baginda berpuasa disebabkan dahaga atau panas.”

No comments:

Post a Comment