Tuesday 23 July 2013

Pergi mati la sama ADAT!

biar mati anak jangan mati adat?




dari dulu lagi aku sangat-sangat anti dengan peribahasa pelik orang melayu yang ini. dari aku skolah rendah, membawa ke sekolah menengah, masuk ke yu ai ee aim, sampailah kat benua lain nih. otak aku masih gagal mencari kewajaran kewujudan peribahasa yang entah siapa cipta. kalau stakat peribahasa lain, aku takde hal. enau dalam belukar ker, batok kat tangga ker, guwa layan jer.  tapi part pertahankan adat sampi nak mati anak memang aku anti.
                                        


becakap pasal melepaskan batok ditangga, aku masih ingat zaman aku kat sekolah dulu. iklan sat..


*****************************

kelas : 3 cempedak (bebudak bajet bagus punye kelas)

waktu dan ketika : kelas BM, cikgu norita kut.

epilog : cikgu secara kebetolan tengah memberi tips pasal karangan, part peribahasa.

cikgu : peribahasa apa lagi yang biasa kita guna?

gambit : ibarat melepaskan batok ditangga cikgu

cikgu : bagus gambit, haaa, macam mana melepaskan batok ditangga tu murid-murid?

murid : uhuk-uhuk, ehem ehem, hok hok,koh koh (semuanya buat bunyi batuk)

tiba2, berdiri seorang pelajar dengan selambanya

jiwaUs : ade plak macam tu, bukan batok ehem2 la, batok peribahasa tu gayung basuh kaki kat rumah2 lame la. haih,

cikgu : haaaa, jiwaUs sorang je pandai, ish2, cikgu da agak da, ramai yang ingat batok ehem2. ish3

p/s : korang pon mesti ingat batok ehem-ehem kan?kan?hahaha aku kasi la korang tengok gambar batok, aku tau, blogger ni ramai bebudak bandar, mane penah tengok batok:P


gambar 1 : sayala batok, selamat berkenalan:)

**********************************


ok, back to business.


adat ni bolehla kita kata satu kebiasaan yang dilakukan sejak turun temurun oleh sesuatu bangsa, bukan sahaja bangsa melayu, malah bangsa-bangsa agung dunia jugak ade adat resam sendiri, tu aku tau. tapi persoalannya perlukah adat dipertahankan sehingga dianggap lebih agung dari anak sendiri?


adat bukanla sesuatu yang berkaitan dengan agama, dan aku boleh kate, mostly adat tidak bergerak seiring dengan nilai agama, i guess u all pon tahu dan dapat agak kan?


yup, memang ade adat yang orite dan bagus kalau difollow, tp kebanyakannye macam tak bagus sangat jer.siap adat-adat yang di ajar tu diselitakan dengan dongeng yang ntah hape-hape. haih
kemon la, melayu melayu jugak, tapi toksah la nak gagah sangat mempertahankan adat sampai jadi biol. takkan hilangnya melayu andai tidak mengikut adat.


soalan aku : mati syahid ke orang yang mempertahankan adat ni ?hehe


p/s : if peribahasa tu kata, biar mati anak, jangan mati agama, yes, memang guwa teramat sokong, tp adat? hurm

p/s : tak jijiknye kite kalau tidak mengikut adat, tp siyes, kite jijik, kalau abaikan agama.


pens off



No comments:

Post a Comment