Thursday 25 July 2013

ustazah arab

Kisah terjadi mase aku form 5.
Awal sesi persekolahan yang baru, ustazah bahasa arab aku da bagi task suruh buat essay. tajuk die IQRA'.
Mmg tajuk feveret aku.
Essay yang sepatutnye diberi masa sejam untuk menjawab.aku jawab tak smpai 10minit.semangat punya pasal.


****


Then, week later, 
ustazah pass semula paper essay yang dah ditanda. 
aku tergamam. satu tanda merah besar sebesar kertas A4.
Tanda soal sebesar2 telinga elephant.
Dan satu nota yang tertulis di bawh tanda soal :

Bagus hafalan kamu.


Aku tak puas hati. direct aku angkat tangan time tu jugak.

"ustazah, kenape ustazah conteng paper saye. besau pulak tu"

"Jah, datang depan. tolong bacakan essay kamu"

Dengan yakin aku membaca essay aku.



اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ
خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ
اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ

tak sempat nak baca habis


Satu kelas gelak

Aku serius blurr.serius.

"salah ke?" - aku tanye dengan dahi berkerut



"salah tu tak salah..tapi ustazah nak kamu tulis essay bertajuk pasal iqra' bukan suruh kamu copy paste dalam al-quran terus."

sampai sekarang masih ingat tanda soal sebesar gajah tu.



p/s : thanks ustazah. sebab ustazah jugak la aku dapat A dalam bhs arab tggi dan harini masih ingat lagi surah2 yang wajib dihafal.buleh kot kalu nak masuk qari junior.=P


p/s: salam nuzul Quran. 





No comments:

Post a Comment