Wednesday 17 July 2013

Info@belog: ular




hye guyz and gurlz out there, ape kabarnya org kampung disana?? moga sehat dan sejahtera selalu hendaknya. bersama lg kita dalam rancangan info@belog. rancangan terbaru diwujudkan di stesen The.jiwa. seperti biasa anda bersame sy jiwaUs~ akan menemani anda sehingga ke peenghujung rancangan:P

orite buddy2, topic info@belog pada hari ini mengenai sejenis binatang y kite bleh ketergorikan beliau dlm kumpulan ape adik2??# sayup2 kedengaran #( reptilia cik jiwa! ) bagus! reptilia! tp mane korg tau reptilia?? aku xde ckp pon binatang ape lg, heee yupz! binatang pilihan kita hari ini ialah ular.

ular dipilih sbb kat paper harini kebykkannye memaparkan kisah mengenai seorg gadis y hampir putus tgnnye kerane digigit ular.huh ade gigi rupenye ular ni,bile ade gigi pastinye ade kaviti! dibawah ade sedikit definisi mengenai haiwan yg cukup indah mahamerbahaya ini:



"Ular adalah reptilia tidak berkaki, berdarah sejuk yang berkait rapat dengan mengkarung (lizard), yang berkongsi aturan biologi Squamata. Sub-aturan ular ialah Serpentes. Terdapat juga beberapa mengkarung tidak berkaki yang kelihatan seperti ular, tetapi tidak berkait dengan ular. Peminat ular dikenali sebagai ofiofilia, takut akan ular dikenali sebagai "ofidiofobia" (bahasa Inggeris: snakephobia). Pakar ular dikenali sebagai ahli ofiofilia (bahasa Inggeris: ophiologist)"

sumbangan wikimapia sdn bhd

utk pengetahuan semua, terdapat byk sgt jenis, mungkin u all kat luar sane just tau beberape jenih shj seperti ulau kapak, ulau sawa, ulau tedung dan ulau daun. if korg nak tau name2 dan jenis2 ular y len boleh klik and pergi ke laman web ini :

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_snakes

so ape macam??byk bukan. ular bukan shj popular sbg seekor binatang y sgt ditakuti dan digeruni, bahkan dipilih sbg tajuk lagu oleh penyanyi diva kita cik ANITA SARAWAK. hee jgn tak tau plak, x caye check dis lyrics out, ehe :P


Hey Setan
Kelak kau sangka ku dangkal
Dipatuk kali kedua pun bebal
Selepas kau cabul kepercayaan ku
Bersalam pun jari dihitung

Usahlah disangka ku ikut saja
Dah perit kecewa diperdaya
Pujuk rayumu telah ku nan jelik
Pasti merangkul anugerah pelakon terbaik

Kini ku pasti takkan percaya lagi
Setuju kanan tapi kau pergi kiri
Ada-ada saja alasan didengar
Oh semua kata-kata
Putar belit macam ular ssss

Chop!

Banyak dah kau minta ku lupakan
Ku hampir gila tapi masih siuman
helah barumu tutup helah lalu
Macam lah ku bodoh tak tahu

Memang dah agak dari dulu lagi
gerak gerimu timbulkan sangsi
Sepandai-pandai ular menjalar
Akhirnya masuk dalam guni ubat* juga

Biarkanlah kesilapan
menjadi pengajaran
Sekiranya pengalaman
lebih matang dan
ku berwaspada

selain itu, ular juga pernah dipilih sebagai duta peribahasa melayu kita:) cube u all teka ape peribahasa yang ade menggunakan perkataan ular?? 3 saat dari skang!! kompem u all tak dpt teka la, hee ular menyusur akar, tidak akan hilang bisanya!!!! ( karam singh menjerit ) siot lu karam, x bagi can kat aku lansung nak bgtau peribahasa 2, hehe

alamak, nmpknya masa mmg mencemburui kita, kita da smpi ke penghujung rancangan. semoga kita berjumpa lagi dlm rancangan info@belog pada masa dan waktu y laen, salam sayang dari saya mises jiwaUs~ bye!!

ikhlas tetapi far far away






No comments:

Post a Comment